Beste matras voor rugklachten

rugklachten matras

Ben jij op zoek naar een goede matras om rugklachten te vermijden?
Dit artikel is voor jou!

Een goede matras kopen is niet gemakkelijk. Er zijn ZO veel verschillende matrassen - en allemaal zeggen ze goed te zijn voor je rug. 

Wij helpen je door je goed te informeren. 



Word je ‘s ochtends wakker met rugklachten? Of wil je rugpijn nét preventief vermijden? Het is een uitstekend idee om je goed te informeren over de juiste matras.

Je nachtrust is een belangrijk moment voor je lichaam om te herstellen. Slapen in een niet-rugvriendelijke houding kan aanleiding geven tot rugpijn. Als je tijdens het slapen of ‘s ochtends als je opstaat last hebt van rugklachten kijk je best kritisch naar je matras.

Overzicht van deze pagina

De juiste matras helpt op twee vlakken:

  • Ten eerste biedt een kwalitatieve matras verlichting voor mensen die rugklachten hebben. Ze ervaren ze een diepere en meer herstellende slaap, met minder klachten.
  • Ten tweede helpt een goede matras rugpijn te voorkomen op voorwaarde dat de wervelkolom in zijn natuurlijke positie ondersteund wordt.

Het is niet eenvoudig om de juiste matras bij rugklachten te kiezen. Er zijn zoveel verschillende matrassen, en vaak beweren ze allemaal dat ze ‘goed’ zijn voor je rug. Ons artikel helpt je hierbij. Wij zetten onze top keuzes van goede matrassen bij rugklachten op een rij. We leggen de wetenschap naast de praktijk, en helpen je de juiste keuze te maken.


Beste matrassen voor rug- en nekklachten

 Beste Pocketmatras - Schramm

Schramm - Pocketvering matras 

  • Luxueus afwerkte hoes
  • Gemaakt op ambachtelijke wijze
  • Toplaag met Talalay latex

Lees meer

9.5
Uitstekend

 Beste Pocketmatras - Quiesco

Quiesco - Pocketvering Matras

  • 7 zone pocketveren
  • Focus op een gezonde ondersteuning
  • Toplaag met latex

Lees meer

9.0
Zeer goed

 Beste Pocketveren - Kuperus

Kuperus - Pocketvering matras

  • Comfortabel
  • Goede drukverdeling
  • Toplaag met latex

Lees meer

8.5
Goed

Schramm - Pocketveren Matras

Pocketvering Matras - Schramm

9.5
Uitstekend

  • Luxueuze afwerking met natuurlijke materialen
  • Gemaakt op ambachtelijke wijze
  • Toplaag met Talalay latex

Lees meer

Quiesco - Pocketvering Matras

Pocketvering Matras - Quiesco

9.0
Zeer goed

  • 7 zone pocketveren
  • Design voor een gezonde ondersteuning
  • Toplaag met latex

Lees meer

Kuperus - Pocketvering Matras

Pocketvering Matras - Kuperus

8.5
Goed

  • Comfortabele ondersteuning
  • Goede drukverdeling
  • Toplaag met latex

Lees meer


Eigenlijk is het onmogelijk om een lijst te maken van de 'beste matrassen bij rugklachten'. De top 3 bovenstaande matrassen zijn uitstekende, hoog kwalitatieve matrassen, maar toch is het belangrijk om de volgende opmerkingen in acht te nemen: 

  • Er is niet één beste matras voor iedereen die rugklachten heeft. Belangrijk is dat de matras is aangepast aan jouw unieke lichaamsbouw. Onze selectie 'top 3 matrassen tegen rugklachten' is dan ook beschikbaar is verschillende hardheden naargelang je lichaamsbouw. Lees hieronder verder waar je om moet letten om voor jou de beste matras te kiezen die rugklachten kan vermijden
  • In dit artikel bespreken we de beste matrassen tegen rugpijn, niet de beste slaapsystemen tegen rugpijn. Zo zijn er ook zeer goede combinaties, matras-bedbodem, die een uitstekende ondersteuning geven. Alle matrassen in onze selectie geven autonoom steun en zijn dus compatibel met verschillende bedbodems. 
  • We kunnen natuurlijk niet alle matrassen opnemen in onze beoordeling dus dit is slechts een selectie op basis van onze 33 jaar expertise op vlak van gezond slapen.

Hoe kies jij de juiste matras om rugklachten te vermijden?

De juiste ondersteuning van je ruggengraat

Een goede ondersteuning van de ruggengraat is de allerbelangrijkste eigenschap van een goede matras om rugklachten te vermijden.

Als je ruggengraat tijdens het slapen een onnatuurlijke positie aanneemt, zorgt dit voor rugklachten. De matras moet je lichaam ondersteunen zodat je nek en rug een rechte lijn vormen wanneer je op je zij ligt. Dit is de meest natuurlijke vorm en daarmee het meest bevorderlijk voor het herstel van je rug.

Goede matras test

Een voorbeeld van een gezonde slaaphouding. Hoofd, nek en ruggengraat liggen in een rechte lijn.

ZORG ERVOOR DAT JE WERVELKOLOM IN EEN RECHTE LIJN ONDERSTEUND WORDT.

Je wervelkolom ligt in zijn meest natuurlijke positie als je hoofd, nek en ruggengraat in een min of meer rechte lijn liggen. De positie van je wervelkolom is afhankelijk van:

  • De ondersteuning die je matras biedt (zoals we net besproken) ;
  • De hardheid van je matras;
  • Je hoofdkussen.

De juiste hardheid van je matras

Naast de ondersteunende werking is ook de hardheid van de matras belangrijk. De juiste hardheid en de juiste ondersteuning gaan eigenlijk hand in hand: Als je niet de juiste hardheid kiest, krijg je per definitie niet de juiste ondersteuning.

Een te harde of te zachte matras zorgt ervoor dat je ruggengraat niet op de juiste manier ondersteund wordt.

Een voorbeeld van een te hard matras : 

❌ 

Te harde matras

Een TE HARD MATRAS geeft de schouder- en bekkensector te veel opwaartse druk waardoor de rug inzakt.



Een voorbeeld van een te zachte matras : 

❌ 

Te zachte matras

Een TE ZACHT MATRAS geeft geen steun aan de zwaardere romp terwijl het hoofd en de benen te hoog blijven.


Welke hardheid voor juiste de beste is, is afhankelijk van:

  • je slaaphouding,
  • je lichaamsbouw,
  • en persoonlijke voorkeuren.

Slaaphouding

Zijslaper

Ben je een zijslaper? Dan moeten je schouder en je heup voldoende kunnen wegzakken in de matras. Je nek en taille moet voldoende ondersteund worden zodat ze niet te ver inzakken.

Bekijk welke hoofdkussens de beste ondersteuning bieden aan zijslapers

Rugslaper

Rugslapers hebben vooral vooral extra steun nodig in je onderrug. Schouders, bekken en billen moeten voldoende kunnen wegzakken in de matras zonder dat de ondersteuning daar minder wordt.

Buikslaper

Voor buikslapers is het aangeraden een steviger (firm) matras te kiezen.

Lichaamsbouw

Zwaardere mensen worden beter ondersteund door een harde matras dan door een zachtere variant van hetzelfde matras. Hoe gevormder je bent, des te belangrijker het is dat de matras de contouren van je lichaam goed volgt en de juiste mate van ondersteuning biedt.

Persoonlijke voorkeur

Met theorie alleen kom je er niet. Het is ook belangrijk dat jij je goed voelt op de matras en dat het comfort-gevoel aangenaam voor je aanvoelt.


We hebben hierboven uitvoerig gesproken over de juiste ondersteuning (en daaraan gelinkt: de juiste hardheid). Aan de hand van de BEZEMSTEEL-TEST kan je bij je thuis of in de winkel zelf nagaan of je matras jou de juiste ondersteuning biedt.

Bezemsteeltest: Test zelf of jouw (toekomstige) matras je de juiste ondersteuning biedt.

Om nek-, schouder-, en rugklachten te vermijden moet je inderdaad zorgen dat heel je wervelkolom goed ondersteund wordt. Zoals in de afbeelding hieronder:

 Gezonde slaaphouding om klachten te vermijden

Controleer of je de juiste ondersteuning krijgt:
Doe de BEZEMSTEEL-test

Vraag aan je partner, vriend of vriendin om een rechte stok ter hoogte van je wervelkolom te houden terwijl jij op je zij ligt : 

Test Goede Matras - Bezemsteeltest

Bij deze persoon is de matras duidelijk veel te hard aan de schouderzone. De schouder zakt niet voldoende weg in de matras. Het resultaat is dat haar wervelkolom een opwaartse curve maakt naar het hoofd toe. 

Een slechte wervelkolom-positie leidt, op korte of lange termijn, tot schouder-, rug- en nekklachten. Je slaapt onrustig en voelt hierdoor moe en futloos overdag. 

    TIP: Hou ons via email (info@quiesco.be) op de hoogte van het resultaat van je BEZEMSTEEL-test.

    Als je wervelkolom niet goed ondersteund wordt, mag je ons ook doorgeven op welk type matras en matrasbodem je slaapt. Op basis daarvan geven we tips om dit te verbeteren.

    Wil je nog gerichter advies van onze kinesisten? Stuur ons dan via e-mail:

    • 1 foto in zijlig, getrokken met zicht op de rug.
    • 1 foto in ruglig, van hoofd tot teen.

    Op basis van deze foto’s geven we je tips en advies om je klachten te verminderen.


    Welk type matras kiezen om rugklachten te vermijden?

    Pocketvering matras? Traagschuim matras? Koudschuim? Of iets anders?

    Hieronder vind je de belangrijkste eigenschappen van een goede matras.

    • Een correcte ondersteuning van je wervelkolom vormt de basis van een gezonde slaaphouding. Controleer je positie met onze 'bezemsteel'-test.

    Naast een correcte ondersteuning zijn er nog een aantal belangrijke voorwaarden voor een goed matras:

    • Het aanpassingsvermogen van een matras is de mate waarin die zich aanpast aan je slaaphouding en lichaamsbouw.
    • Een matras met een goede drukverdeling zorgt voor een goede doorbloeding van huid- en spierweefsel.
    • Bewegen in je slaap is zeer belangrijk. Om beweging te stimuleren dient de matras een hoge elasticiteit te hebben.
    • Een matras met een goede vocht-evacuerende en isolerende werking zorgt voor een fris en aangenaam slaapklimaat.
    • Een matras met een afneembare, wasbare hoes zorgt voor hygiëne.
    • Een twee- of vierzijdig beslaapbare matras heeft een langere duurzaamheid.

    Ondersteuning

    • Een correcte ondersteuning van je wervelkolom vormt de basis van een gezonde slaaphouding. Controleer je positie met onze 'bezemsteel'-test.

    Aanpassingsvermogen

    • Het aanpassingsvermogen van de matras is de mate waarin de matras zich aanpast naar jouw specifieke slaaphouding en lichaamsbouw.
    Drukverdeling
    • Een matras met een goede drukverdeling zorgt voor een goede doorbloeding van huid- en spierweefsel.
    Elasticiteit
    • Bewegen in je slaap is zeer belangrijk. Om beweging te stimuleren dient de ondersteuning van de matras stabiel en dynamisch te zijn.
    Slaapklimaat
    • Een matras met een goede vocht-evacuerende en isolerende werking zorgt voor een fris en aangenaam slaapklimaat.
    Hygiëne
    • Bij een hygiënische matras is de hoes afneembaar en wasbaar.
    Duurzaamheid
    • Een matras die twee- of vierzijdig beslaapbaar is heeft een langere levensduur. Ook de ecologische voetafdruk van de matras en CO-2 neutraliteit van de matras is belangrijk.

    Zelfs al voldoet de matras aan alle eigenschappen van een goed matras, dan nog kies je best voor een matras waarbij de winkel of het merk je de mogelijkheid biedt om de matras te proberen.


    Het verband tussen slapen en lagerugpijn

    Na een hele dag zitten, staan en bewegen valt tijdens je slaap de zware belasting van de tussenwervelschijven weg. Hierdoor krijgen ze de kans om vocht op te nemen, zo herwinnen ze hun elasticiteit. Ook de druk op de facetgewrichten vermindert, waardoor het kraakbeen zich kan voeden.

    ’s Ochtends zijn we ongeveer 2 cm langer dan ’s avonds. Dat komt gedeeltelijk doordat de krommingen in onze wervelkolom wat meer afgevlakt zijn en doordat de tussenwervelschijven vocht hebben opgenomen en dus wat dikker zijn geworden.

    Als de wervelkolom goed ondersteund wordt tijdens de slaap, komen ook weke delen als ligamenten, zenuwen en bloedvaten tot rust. De spieren ontspannen zich, het hart hoeft minder arbeid te verrichten om het bloed het lichaam rond te pompen en door de gedaalde hersenactiviteit voelen we minder pijn. Zowel weefselbeschadiging als daaraan gerelateerde pijn verminderen over het algemeen ’s nachts.


    Oorzaken voor rugklachten tijdens het slapen

    Een matras is meestal niet de directe oorzaak van nek- en rugklachten, maar het heeft er wel een invloed op. De meeste klachten worden erger door stress, overbelasting en een verkeerde houding, zowel op het werk als tijdens het slapen. Dit laatste is waar je matras een rol speelt: een matras dat niet aansluit bij de behoeften van jouw lichaam verergert je klachten wanneer je er langere tijd op ligt.

      • Matras
      • Hoofdkussen
      • Werkhouding
      • Stress
      • Overbelasting

    Matras

    Als je ’s ochtends wakker wordt met meer rugklachten dan toen je ging slapen, dan is het slim om eens kritisch te kijken naar je matras. Meestal is dit niet de directe oorzaak van je rugpijn, maar het kan de klachten wel beïnvloeden. Want waar een goed matras klachten vermindert of voorkomt, kan een slechte ze juist verergeren.

    Je matras is versleten

    Na ongeveer 10 tot 12 jaar is je matras aan vervanging toe. De levensduur van de matras is sterk afhankelijk van het type matras en de kwaliteit. Een oude matras kan nek- en rugklachten veroorzaken. De ondersteuning van de matras zal minder goed zijn.

    Bekijk onze selectie: beste matrassen van 2021.

    Hoofdkussen

    Naast je matras beïnvloedt ook je hoofdkussen nek-en rugklachten. Een verkeerd kussen voor je slaaphouding zorgt ervoor dat je nek en wervelkolom een verkeerde positie aannemen. Het beste is om als rugslaper een ondersteunend hoofdkussen te kopen met een vaste vorm. Het hoofdkussen van een zijslaper is daarentegen zacht, veerkrachtig en wat hoger. Een laag kussen is het beste alternatief voor buikslapers. Echter is het nog altijd beter om als buikslaper je hele slaaphouding te veranderen. Als je op je buik slaapt moet je namelijk je hoofd opzij draaien, waardoor nekklachten en rugpijn in de hand worden gewerkt.


    Andere tips om rugklachten te vermijden

    Het juiste hoofdkussen

    Je wervelkolom loopt van aan je staartbeen tot aan je nekwervels. Ook je hoofd en nek moeten dus op de juiste manier ondersteund worden om te kunnen genieten van een goede, gezonde nachtrust. Een goede hoofdkussen zorgt ervoor dat je hoofd en nek in een mooie recht lijn ondersteund worden. Lees meer over waar je op moet letten bij het kiezen van het juiste hoofdkussen.

    Vermijd slapen op je buik

    Op je buik slapen is de minst goede slaaphouding. Je forceert je lichaam in een onnatuurlijke houding. Daardoor belast je je wervelkolom en kan die 's nachts onvoldoende herstellen. Slaap je regelmatig op je buik en heb je overdag last van je schouder-, nek-, of rugklachten? Probeer dan in elk geval je slaaphouding te veranderen.

    Vraag persoonlijk advies

    Wil je toch graag persoonlijk advies? Ons team van kinesisten/fysiotherapeuten helpt je graag. Stuur een mailtje naar info@quiesco.be. Je kan ook langskomen bij één van onze exclusieve partnerwinkels.