gezond-slapen

Tips voor een goede werkhouding aan je bureau

Eén op twee actieve Belgen heeft een zittend beroep. Eén op drie Belgen heeft last van rug-, schouder- of nekpijn. We zitten dagelijks 6 uur (of meer) aan onze bureau's. Zorg er dus zeker voor dat je de best mogelijke werkomgeving creëert.

door Redactie Quiescopedia Sunday, 29 April, 2018



Zittend werk is het nieuwe roken. Eén op de twee actieve Belgen heeft een zittend beroep en beweegt te weinig. Het aantal actieve beroepen nam de afgelopen vijftig jaar zelfs af met de helft. Nochtans behoeft het geen twijfel dat bewegen belangrijk is. De gevolgen zijn dan ook legio. Zo kampt de helft van de werkende Belgen met overgewicht. Evenveel van hen zegt last te hebben van rug-, schouder- of nekpijn, om dan nog maar te zwijgen van cardiovasculaire aandoeningen.

Het mag duidelijk zijn dat langdurig zitten vaak leidt tot gezondheidsproblemen. Met deze tips zit je goed :

  1. Zit met een open heuphoek. Dit wil zeggen dat de hoek tussen je romp en je benen groter is dan 90°.
  2. Stel de hoogte van je bureaustoel steeds in functie van de open heuphoek in.
  3. Zorg ervoor dat de rugsteun van je bureaustoel je lage rug goed ondersteunt.
  4. Regel de zitdiepte zodat je nog een vuist kan steken tussen je knieholte en de zitting.
  5. Pas de bureauhoogte aan zodat je ellebogen in een hoek van ongeveer 90° zijn en de onderarmen correct ondersteund worden.
  6. Stel je beeldscherm(en) in op ooghoogte. Als je rechtdoor kijkt, moet je de bovenkant van je scherm zien.

De beste zithouding is niet zitten. Blijf zo veel mogelijk in beweging. Zit je bureaustoel nooit vast. Door voortdurend van zithouding te veranderen, krijg je een betere doorbloeding.

Wissel af tussen een actieve en passieve zithouding. De rug wordt bij passief zitten ondersteund door de rugleuning. Bij actief zitten komt de rug lost van de rugleuning.


    Tags



    Oudere Post Nieuwere Post



    Reageer zelf